خلاقيت و راه هاي افزايش آن

تعريف خلاقيت و تخيل (2)
تجاربي كه ما در سال هاي اوليه در اختيار كودكان قرار مي دهيم در رشد آتي آنان تاثيرات بسيارحياتي دارد.هر قدر اين تجارب غني تر باشد كودكان فرصت هاي بيشتري براي رشد و آمادگي براي درك آن چيز هايي پيدا مي كنند كه در زمان حال و آينده به آن نياز دارند.ولي تعريف خلاقيت و تخيل ساده نيست.اين تعاريف ممكن است:
*خلاقيت و تخيل را محدود به توليد يك كار هنري،براي مثال،يك نقاشي كنيد.
*خلاقيت و تخيل را محدود به((هنر))مثلاً فقط نقاشي يا موسيقي كند. (7)
*به خلاقيت و تخيل صرفاً به عنوان يك مهارت-چيزي كه مي توان آن را از طريق آموزش آموخت نگاه كرد.

ادامه نوشته

اصول بیمه

بيمه هاي بازرگاني به 4 بخش تقسيم بندي مي شوند كه البته با توجه به نظرات صاحبنظران مي تواند متفاوت باشد اما در اصول كلي بشرح ذيل مي باشد: - - بيمه اشيا يا اموال - - بيمه اشخاص يا زندگي - - بيمه مسئوليت - - بيمه اعتبار و تضمين - از آنجا كه بيمه هاي بازرگاني و اجتماعي كاملا با هم متفاوت هستند، به همين دليل بيمه هايي كه به اين منظور تقسيم بندي مي شوند را بيمه هاي بازرگاني مي ناميم - تفاوتهاي بيمه هاي بازرگاني و اجتماعي: - - بيمه هاي اجتماعي اجباري بوده در حاليكه بيمه هاي بازرگاني چنين نيستند(باستثناي بيمه شخص ثالث خودروها) - -رابطه بيمه گر و بيمه گذار در بيمه هاي اجتماعي بر اساس قوانين و مصوبات بوده در حاليكه در بيمه هاي بازرگاني بر اساس توافق آن دو و قرارداد فيمابين مي باشد - -ميزان حق بيمه در بيمه هاي اجتماعي بر اساس حقوق و دستمزد بوده در حاليكه در بيمه هاي بازرگاني بر اساس احتمال تحقق حادثه و نرخ حق بيمه مي باشد - - در بيمه هاي اجتماعي شخص كارفرما بخشي از حق بيمه را پرداخت مي نمايد در حاليكه در بيمه هاي بازرگاني اين بيمه گذار است كه موظف به پرداخت كل حق بيمه مي باشد - - در بيمه هاي اجتماعي اگر كارفرما حق بيمه را پرداخت ننمايد قرارداد به قوت خود باقيست در حاليكه تعهد بيمه گر در بيمه هاي بازرگاني منوط به پرداخت حق بيمه از سوي بيمه گذار مي باشد.

ادامه نوشته

چگونه درآمد خود را افزايش دهيم؟

ريم سليماني موحد (كارشناس اقتصاد)

راه‌هاي افزايش درآمد از مقولاتي است كه همواره مورد تأمل و تفكر بسياري از افراد و حتي سياستگذاران بوده است، اما واضح است كه براي وارد شدن به اين مقوله و تصميم‌گيري براي آن بايد ابتدا از درآمد و راه‌هايي كه مي‌تواند ما را به هدف افزايش آن نزديك كند، درك وسيعي داشته باشيم.
درآمد، مفهومي عام است كه مي‌توان پيرامون آن در سطح جهاني، ملي، منطقه‌اي و فردي تفاسير مختلفي ارائه داد، اما آن‌چه در اين مقاله مي‌خواهيم به آن بپردازيم، نگاه به درآمد از زاوايه‌ي فردي و در مناطق روستايي است. بنابراين ما مي‌خواهيم بدانيم كه يك فرد، يك خانوار روستايي چگونه مي‌تواند درآمد خود را افزايش دهد.

ادامه نوشته

هزینه

هزینه به مبالغی گفته می شود که برای کسب درآمد به خرج گرفته می شود . به عبارت دیگر اگر موسسه ای فعالیتش در جهت ارائه خدمات به موسسات و یا اشخاص دیگر است ، خرجهایی که در راه ارائه خدمات متحمل می شود را هزینه می گویند یا اگر موسسه ای به کار خرید و فروش کالا اشتغال داشته باشد به منظور تحقق این هدف پرداختهایی انجام می دهد که همانا هزینه می باشد .

اقلامی از قبیل بهای آب مصرفی ، اجاره ساختمان ، بهای برق مصرفی ، هزینه تلفن و استهلاک ساختمان از جمله هزینه ها می باشند . لازم به تذکر است همانگونه که درآمدها موجب افزایش در حسابهای « صندوق ، بانک و سرمایه ) می شوند ، هزینه ها موجب کاهش در این حسابها می گردند البته در مورد حساب سرمایه همانگونه که درآمد یک عامل مثبت و افزایش دهنده آن به حساب می آید ، هزینه یک عامل منفی و کاهش دهنده آن است . باید به این نکته توجه داشت که هرگونه کاهشی در حساب وجوه نقد به منزله هزینه نیست ، مثلا پرداخت بدهیها ، خرید دارایی به طور نقد و یا برداشت نقدی صاحب یا صاحبان موسسه ، موجب کاهش در حساب وجوه نقد می شوند ، در حالیکه هیچکدام هزینه محسوب نمی شوند .

به طور کلی ، رقمی را می توان هزینه جاری یک دوره مالی در یک موسسه به حساب آورد که اولا در ارتباط با درآمد همان دوره باشد ، ثانیا موجب کاهش در سود ویژه دوره مالی و در نهایت صاحب یا صاحبان موسسه شود . نکته بسیار مهم در ارتباط با هزینه اینست که هزینه های هر دوره باید از درآمدهای همان دوره کسر گردد و این در واقع براساس یکی از مهمترین اصول حسابداری ( اصل وضع هزینه های یک دوره از درآمد همان دوره ) می باشد و مفهوم آن اینست که به عنوان مثال اگر هزینه اجاره ساختمان در پایان دوره مالی پرداخت نگردید ، نباید به عنوان هزینه در دوره آتی به حساب گرفته شود ، بلکه باید از درآمد همین دوره مالی کسر گردد

ادامه نوشته

آیین نامه تحریر دفاتر

  فصل اول

مشخصات دفاتر قانونی :

مادة 2 )  دفاتر قانونی مشمول این آیین‏نامه عبارت است از کلیة دفاتر روزنامه و کل اعم از مشترک یا جدا از یکدیگر و دفتر مشاغل (دفتر درآمد و هزینه) که قبل از ثبت هرگونه عملیات حسابداری در آنها. دفاتر روزنامه و کل مطابق مقررات مواد 11 و 12 قانون تجارت مصوب سال 1311 از طرف نمایندة ادارة ثبت اسناد و دفتر مشاغل از طرف ادارات امور مالیاتی ذیربط حسب مورد امضا پلمپ و ثبت گردیده و به فارسی تحریر شده‏باشد.

تبصرة 1 ـ  اشتباه در شماره‏گذاری صفحات و همچنین اشتباهات ناشی از پلمپ دفاتر در مراجع مذکور موجب بی‏اعتباری دفاتر نخواهد بود.

تبصرة 2 ـ  نوشتن دفاتر با وسایلی که به‏سهولت قابل محو است (مانند مواد گرافیک) ممنوع است.

تبصرة 3 ـ  ادارات امور مالیاتی موظفند فهرست دفاتر ثبت و پلمپ‏شدة واصله از ادارة ثبت اسناد و همچنین فهرست دفاتر مشاغل ثبت و امضاشده از ناحیة خود را به ادارات امور مالیاتی مربوط ارسال نمایند.

مادة 3 )  مؤدیان مشمول این آیین‏نامه مکلفند برای هر سال مالی، فقط از دفاتر امضای پلمپ و ثبت‏شده ظرف یک سال قبل استفاده نمایند.، مگر اینکه در اثنای سال به‏علت تمام‏شدن دفاتر نیاز به دفاتر جدید باشد که در این‏صورت مجاز هستند دفاتر جدید امضا، پلمپ و ثبت نمایند و با رعایت مقررات مادة 16 این آیین‏نامه ادامة عملیات مالی را در دفاتر جدید ثبت کنند. درج تعداد و مشخصات دفاتر مأخوذه برای استفاده در هر سال مالی در اظهارنامة مالیاتی مربوط آن سال الزامی است.

مادة 4 )  دفتر روزنامه دفتری است که اشخاص حقوقی یا حقیقی کلیة معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی خود را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته‏شدة حسابداری و به‏ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت نمایند.

تبصره ـ  نگهداری دفتر روزنامة واحد برای ثبت کلیة عملیات و یا دفاتر روزنامة متعدد برای هر بخش از عملیات مجاز است.

مادة 5 )  دفتر کل دفتری است که عملیات ثبت‏شده در دفتر یا دفاتر روزنامه برحسب سرفصل یا کدگذاری حسابها در صفحات مخصوص آن ثبت می‏شود به‏ترتیبی که تنظیم حساب سود و زیان و ترازنامه از آن امکان‏پذیر باشد.

مادة 6 )  دفتر مشترک روزنامه و کل دفتری است که دارای ستونهایی برای سرفصل حسابهای متفاوت باشد به‏طوری‏که اشخاص حقوقی و حقیقی با ثبت و نگهداری دفتر مذکور برطبق اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری، بتوانند نتایج عملیات خود را از آن استخراج و حساب سود و زیان و ترازنامه تهیه نمایند.

مادة 7 )  دفتر مشاغل (دفتر درآمد و هزینه) دفتری است که حداقل دارای ستونهایی برای درج تاریخ، شرح معاملات، درآمد، هزینه و دارایی‏های قابل استهلاک باشد و معاملات مذکور به‏ترتیب تاریخ وضوع در آن ثبت گردد به‏طوری‏که در پایان سال تعیین جمع درآمد و هزینة شغلی مؤدی و تنظیم حساب سود و زیان از آن امکان‏پذیر باشد.

ادامه نوشته

مهندسی مالی

نیاز به فرهنگ سازی برای درک بهتر
مهندسی مالی

چالشهای فراروی مدیران مالی در قرن جدید، انتظارات مدیران مالی و غیرمالی از سیستم های اطلاعات حسابداری و نیز بررسی پیش نیازها و آگاهی های اولیه به فرهنگ سازی برای درک مهندسی مالی، محورهای مهم برپایی سمینار تخصصی بوده که از سوی شرکت آرک در محل همایشهای وزارت کار و امور اجتماعی برگزار شد.

در همایش مهندسی مالی، که با حضور مدیران عامل، اعضای هیأت مدیره، معاونان و رؤسای مالی شرکتها و سازمانها همراه بود، چگونگی رشد قدرت رقابتی شرکتهای موفق به کمک استفاده از منابع استراتژیک مالی موردمطالعه قرار گرفت.

سخنران نخست این همایش آقای دکتر شاهین شایان آرانی، محقق و عضو انجمن مهندسان مالی بود. وی با اشاره به تاریخچه شکل گیری و رشد علم مهندسی مالی درجهان سخنان خود را این گونه آغاز کرد؛

ادامه نوشته

سیستم تولید به هنگام

سیستم تولید به هنگام(1JIT) یک فلسفه مدیریتی است که خاستگاه آن کشور ژاپن است. در این سیستم هیچ مواد اولیه ای خریداری نمی شود و هیچ محصولی ساخته نمی شود، مگر در هنگام ضرورت. این سیستم برحذف هر گونه اتلاف، و بهبود مستمر بهره وری تمرکز دارد. استفاده از این سیستم، دارای یک سری مزایایی است که افزایش کیفیت و کاهش میزان موجودی و متعاقب آن کاهش هزینه ها از آن جمله اند. اجرای موفق سیستم JIT، نیازمند فراهم آوردن یک سری زیرساختها و مقدمات بوده است و نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

اين سيستم علیرغم مزایایی که دارد، با یک سری محدودیتها رو به رو است كه از آن جمله مي توان به عدم استفاده مناسب از آن درد همه كشورها اشاره نمود. در این تحقیق درباره اهداف، مزایا، محدودیتها، مراحل پیاده سازی و ... این سیستم بحث می شود. روش مورد استفاده در این تحقیق مطالعات کتابخانه ای است.

واژه های کلیدی: JIT، بهره وری2، زنجیره عرضه3، کانبان4، تئوریZ5، سیکل زمانی تولید

ادامه نوشته

هزینه یابی

جزوه ی مختصر ولی مفید مربوط به هزینه یابی مرحله ای >>> دانلود

حسابرسی واحدهای تجاری کوچک

 
مقدمه:
استانداردهای حسابرسی تابعی از اندازه واحد تجاری مورد رسیدگی نیستند و از اعتبار عمومی برخوردارند.اگرچه محیط واحدهای تجاری کوچک ممکن است حسابرس را بابرخی مشکلات اجرایی روبرو سازد.تفاوت دراندازه و نوع واحد تجاری موجب تفاوتهایی در روشها و نحوه عملهای خاص و نه استانداردهای بکار رفته می شود.رهنمودهای موجود درباره کاربرد استانداردهای حسابرسی در واحدهای تجاری مختلف نیازهای حرفه ای رابراورده نمی کند.منظور از مشکلات حسابرسی در این مورد به معنی شرایطی است که در آن کاربرد استانداردهای پذیرفته شده حسابرسی به سهولت امکان پذیر نیست. 
ویژگیهای واحدهای تجاری کوچک:  
        
الف)مالکیت یا کنترل عملیاتی دردست چند نفر معدود متمرکز و سلطه صاحب سرمایه مدیر برقرار است :استقلال و توان کنترل صاحب سرمایه مدیر ایجاد کننده محیطی است که در آن همه چیز تحت کنترل و نفوذ اوست وتوان در برقراری کنترلهای داخلی از لحاظ قابلیت حسابرسی نقشی عمده دارد.
 
ب)دانش حسابداری کارکنان یا مدیریت محدود است:گرایش بسیاری از سرمایه داران جز معطوف به اعمال مدیریت از طریق تمرکز بر امور مربوط به فروش و بازاریابی ورشد واحدشان است وممکن است نسبت به امور مالی بی توجه باشند و یا از توجه به کنترلهای داخلی عمده برخوردار نباشند.
پ)مدیریت بر این باور است که به استخدام افراد خبره نیاز ندارد یا از عهده آن برنمی آید:
مدیریتی که نسبت به امر کنترل حساس نیست ممکن است نسبت به سیستم کنترل حسابداری واحد تجاری بی تفاوت یا کم توجه باشد و کم اهمیت انگاشتن کنترلهای داخلی حسابداری احتمالا موانعی جدی در راه حسابرسی واحد تجاری کوچک می باشد.
 
ت)زیر پا گذاردن کنترلهای داخلی حسابداری توسط مدیریت:صاحب سرمایه مدیر معمولا می تواند روشهای تجویز شده را زیر پا گذارد.غالبا عملکرد مدیریت مورد بررسی قرار نمی گیرد زیرا در بسیاری واحدهای تجاری کوچک نظارتی بر کار مدیریت وجود ندارد. 
 
ث)نارسایی های کنترلهای داخلی حسابداری:این نارسایی ها ممکن است از تفکیک محدود وظایف یا دسترسی آسان کارکنان اداری و دفتری به مدارک حسابداری و دارایی هاو یا روشهای غیر مدون ناشی شود.تفکیک محدود وظایف ضعفی فراگیر است که می تواند به اجتناب کامل حسابرس از اتکا به کنترلهای داخلی بیانجامدو چنانچه در نتیجه عدم تفکیک کافی وظایف فردی در موقعیت ارتکاب اشتباه و تخلف و اختفای آن قرار گیرد حسابرس ناگزیر باید احتمال زیادی برای وقوع اشتباه و تخلف قایل شود.تفکیک محدود می تواند محیطی را ایجاد کند که در آن مدارک مالی و داراییهای عینی به آسانی در دسترس کارکنان اداری و دفتری قرار گیرد.مثلا کارمندی که به تنهایی مسئول تنظیم چکها و ثبت پرداختهای نقدی وتهیه صورت مغایرت بانکی است می تواند چکی را ثبت نکند و از کشف آن نیز جلوگیری کند.نارساییهای کنترلهای داخلی می تواند زاییده غیر مدون بودن روشهای ثبت در دفاتر نیز باشد.روشهای غیر مدون ثبت دفاتر لزوما به مدارک ناکافی منجر نمی شود اما احتمال اشتباه وتقلب را افزایش می دهد.
 
ج)نهاد سیاستگذاری غیر فعال یا غیر موثر:بسیاری از واحدهای تجاری کوچک از یک نهاد سیاستگذاری فعال (مانند هیات مدیره)برخوردار نیستند.و در بسیاری موارد نظارت بر فعالیتهای مدیریت بر عهده یک نهاد سیاستگذار نیست بلکه صرفا بطور صوری به مجموعه ای از افراد واگذار شده که از نامشان برای به ثبت رسانیدن واحد تجاری کوچک تحت عنوان شرکت استفاده می شود. 
ادامه نوشته

خدمات متقابل مدیریت و حسابرسی داخلی در سازمان

مولف/مترجم: علی خوزین
موضوع: حسابرسی
سال انتشار(میلادی): 2006
وضعیت: تمام متن
منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 170

چکیده: هر یک از قسمتهای یک سازمان در جهت اثربخشی و کارائی نیاز به ویژگیهائی در محیط فعالیت خود دارد. تعاملات و روابط حرفه‌ای حسابرسان داخلی، به عنوان یکی از قسمتهای مهم سازمان، با سایر مدیران، عامل مهمی در جهت نیل به اهداف حسابرسی داخلی و در مرحله بعد بهره مند شدن سازمان از آن است. حسابرسان داخلی و مدیران قسمتهای مختلف سازمان باید به دقت از وظائف و کارکردها و منافع متقابل همدیگرآگاهی داشته باشند. حسابرسان داخلی باید منطبق با استانداردهای حرفه‌ عمل کرده و همواره در حفظ استقلال نسبی و بی‌طرفی خود بکوشند. محدوده فعالیتها ، روشها و وظایف حسابرسی داخلی در سازمان و چگونگی گزارشگری آن باید به روشنی مشخص بوده و افراد و گروههای ذیصلاح دائما عملکرد حسابرسی داخلی را مورد ارزیابی قرار دهند. مدیران سازمان نیز باید از نتایج فعالیتهای حسابرسی داخلی در جهت بهبود سازمان و اصلاح عملکردها استفاده کنند.

ادامه نوشته

حسابداري مسئوليت‌هاي اجتماعي

در اين مقاله با مروري بر تاريخچه حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي، به توصيف مفهوم آن به عنوان بخشي از دانش حسابداري و اهداف آن خواهيم پرداخت.

همچنين به مزايا و مشكلات اجراي سيستم حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي و معيارهاي موجود براي تفكيك هزينه هاي اجتماعي از هزينه هاي اقتصادي واحد تجاري و در پايان به دو روش تهيه گزارش اجتماعي، اشاره خواهيم داشت.

ادامه نوشته

20 قانون طلايي موفقيت در کار

20 قانون طلايي موفقيت در کار


1- حتي رئيس هم بايد آستين هايش را براي كار كمي بالا بزند.

زيردستان خـود را وادار بـه انـجـام كـاري نـكنيد كه خودتان تاكنون انجامش نداده ايد يا رغبتي به انجام دادنش نداريد. اگر رئـيس يا سـردسته گروهي هسـتـيـد بايد خودتان سرمشق و الگوي ديگران قرار بگيريد ، آنگاه ديگر کسي در انجام كار با شما بحث نخواهد كرد.

2- اندکي شـانـس و اقبال، بهتر از كوهي از دانش و خردمندي است.
شما هر قدر هم که زيرك و باهوش باشيد لحظاتي در زنـدگـي وجـود دارند كه بايد خودتان را آماده رويـارويـي بـا آنـهـا كـنـيـد. حتـي يـك مـرد خـردمند و دانا نيز پاهايش روي يخ ليز مي خورد. هيچگاه اهميت زمان و مكان مناسب انجام كارهايتان را دست كم نگيريد.


ادامه نوشته

ماليات بردرآمد املاك  

ماده 52- درآمد شخص حقيقي يا حقوقي ناشي از واگذاري حقوق خود نسبت به املاك واقع در ايران پس از كسر معافيت هاي مقرر در اين قانون مشمول ماليات بردرآمد املاك مي باشد .

ادامه نوشته

استاندارد حسابداري شماره 11  داراييهاي ثابت مشهود

ماده 17- هرگاه در نتيجه فوت شخصي اعم از فوت واقعي يا فرضي اموالي از متوفي باقي بماند به شرح زير مشمول ماليات است :
1- درصورتي كه متوفي يا وارث يا هردو ايراني مقيم باشند نسبت به سهم الارث هريك از وراث از اموال مشمول ماليات بر ارث موضوع ماده 19 اين قانون واقع درايران يادر خارج از ايران به دولت محلي كه مال درآن واقع گرديده پرداخت شده است به نرخ مذكور در ماده 20 اين قانون .
2- در صورتي كه متوفي و وراث هر دو ايراني مقيم خارج از ايران باشند سهم الارث هريك از وراث از اموال و حقوقي مالي متوفي كه در ايران موجود است به نرخ مذكور در ماده 20 اين قانون و نسبت به آن قسمت كه در خارج از ايران وجود دارد پس از كسر ماليات برارثي كه از آن بابت به دولت محل وقوع مال پرداخت شده است به نرخ بيست و پنج درصد .
3- در مورد اتباع خارجي و ساير موارد نسبت به آن قسمت از اموال و حقوق مالي متوفي كه در ايران موجود است كلا“ مشمول ماليات به نرخ مذكور در ماده 20 اين قانون براي وراث طبقه دوم .

ادامه نوشته

استاندارد حسابداری شماره 5

استاندارد حسابداری شماره 5

رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه

(تجدیدنظر شده 1384)

 

فهرست مندرجات

 

 

      شماره بند

¾    پیشگفتار                                                                                                                                         (3) – (1)

¾    استاندارد حسابداری شماره 5  ” رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه“

 SYMBOL 183 \f "Symbol" \s 10 \h     هدف                                                                                                                                            1

 SYMBOL 183 \f "Symbol" \s 10 \h     دامنه کاربرد                                                                                                                                   2

 SYMBOL 183 \f "Symbol" \s 10 \h     تعاریف                                                                                                                                     5  -  3

 SYMBOL 183 \f "Symbol" \s 10 \h     شناخت و اندازه‌گیری                                                                                                                   11 -  6

-         رویدادهای تعدیلی بعد از تاریخ ترازنامه                                                                                                  7   -  6

-         رویدادهای غیرتعدیلی بعد از تاریخ ترازنامه                                                                                             9  -  8

-         سود سهام                                                                                                                                       11 - 10

 SYMBOL 183 \f "Symbol" \s 10 \h     تداوم فعالیت                                                                                                                             13 - 12

 SYMBOL 183 \f "Symbol" \s 10 \h     افشا                                                                                                                                       19 - 14

-         تاریخ تأیید صورتهای مالی                                                                                                                  15 - 14

-         به روز کردن افشا درباره شرایط موجود در تاریخ ترازنامه                                                                          17 - 16

-         رویدادهای غیرتعدیلی بعد از تاریخ ترازنامه                                                                                             19 - 18

 SYMBOL 183 \f "Symbol" \s 10 \h     تاریخ اجرا                                                                                                                                   20

 SYMBOL 183 \f "Symbol" \s 10 \h     مطابقت با استانداردهای بین‌المللی حسابداری                                                                                       21

 SYMBOL 183 \f "Symbol" \s 10 \h     پیوست :  مبانی نتیجهگیری


ادامه نوشته

سوالات حسابداری صنعتی

منظور از حسابداری صنعتی (بهای تمام شد) چیست؟

حسابداری صنعتی شاخه‌ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه  بهای تمام شده محصولات و خدمات را بر عهده داشته با و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و بررسی‌ راههای تولید روشهای تقلیل بهای تمام شده تولیدات را بیان می‌کند.

اهمیت حسابداری بهای تمام شده برای چیست ؟

در واقع حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت می‌باشند تا مدیران با استفاده از حسابداری صنعتی، بهای تمام شده تولیدات را محاسبه می‌کند و کنترل خود را بر روی هزینه‌های مواد، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید اعمال می‌کند.

مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در جهت افزایش تولید یا سایر تصمیم گیری‌ها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند شد.

ادامه نوشته

اصطلاحات مالی

حسابداري دولتي : (Govermental Accounting)

عبارت است از كليه عمليات مربوط به تجزيه وتحليل ، ثبت ، طبقه بندي ، تلخيص ، گزارش دهي و تفسير فعاليتهاي مالي سازمانهاي دولتي كه بارعايت قوانين و مقررات مالي و اصول و موازين متداول حسابداري دولتي انجام ميشود . حسابداري دولتي شامل تمام عمليات وصول و پرداخت منابع مالي دولت ، نگاهداري حسابهاي سازمانهاي دولتي و نيز تهيه گزارشهاي مالي مربوط ميباشد .

حساب مستقل : (fund)

هر حساب مستقل بمنظور تفكيك برنامه ها و فعاليتهايي كه از محل درآمدهاي خاصي تأمين مالي ميشوند ، ميباشد كه عبارت است از وجوه نقد يا ساير داراييها و منابع مالي كه براي اجراي برنامه ها و عمليات معين يا جهت نيل به اهداف مشخص طبق قوانين و مقررات اختصاص داده شده است . هر حساب مستقل واحد حسابداري و مالي مستقلي را بوجود مي آورد كه خود شامل انواع حسابهاي دائمي و موقت است .
ادامه نوشته

مقدمه‌اي‌ بر استانداردهاي‌ حسابداري   

استانداردهاي‌ حسابداري‌

مقدمه‌اي‌ بر استانداردهاي‌ حسابداري

فهرست‌ مندرجات‌

شماره‌ بند

 

1

  مبناي تهيه استانداردهاي حسابداري

4 - 2

   دامنه کاربرد استانداردهاي حسابداري

5

 تهيه و ارائه صورتهاي مالي

6

  انحراف از استانداردهاي حسابداري

11 - 7

    ساير موارد

ادامه نوشته

هدف و اصول كلي حسابرسي صورتهاي مالي

فهرست

 

بند

كليات

1

هدف حسابرسي صورتهاي مالي

3-2

الزامات اخلاقي مربوط به ‌حسابرسي صورتهاي مالي

5-4

انجام حسابرسي صورتهاي مالي

7-6

دامنه حسابرسي صورتهاي مالي

10-8

ترديد حرفه‌اي

12-11

اطمينان معقول

17-13

خطر حسابرسي و اهميت

28-18

مسئوليت صورتهاي مالي

32-29

تعيين قابليت پذيرش چارچوب گزارشگري مالي

38-33

اظهار نظر در باره صورتهاي مالي

41-39

تاريخ اجرا

42

 

ادامه نوشته

معرفی 4 انسان دارنده ابرحافظه درجهان

مرکز نروبیولوژی حافظه و یادگیری در دانشگاه کالیفرنیا بر روی چهار فرد که دارای ابر حافظه هستند مطالعه کرده و اطلاعات شگفت انگیزی را از توانایی های این افراد به دست آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید تصور خواندن کامل این مطلب و به یاد سپردن تمامی جزئیات آن به صورت دقیق امری غیر ممکن به نظر بیاید اما می توان انجام چنین کاری را به راحتی به افرادی که از ابر حافظه اتوبیوگرافیکی برخوردارند نسبت داد.

البته این نوع از حافظه برای دارندگان آن یک مشکل به شمار می رود و نه یک توانایی. حافظه این افراد مانند دیسک سخت یک رایانه هر نوع اطلاعاتی را از قبیل تاریخها، نامها، شماره های اعتباری و بسیاری از اطلاعات جزئی روزانه دیگر به ثبت می رساند.

تا کنون تنها چهار فرد با ابر حافظه اتوبیوگرافیک به تایید رسیده اند و احتمال وجود افرادی که تا کنون ناشناخته باقی مانده اند نیز وجود دارد. مرکز نروبیولوژی حافظه و یادگیری در دانشگاه کالیفرنیا بر روی این چهار نفر مطالعاتی را انجام داده است.

ادامه نوشته

10 نكته برای شروع یك كار جدید

مطمئناً می دانید كه اولین تاثیر در مصاحبه شغلی اهمیت زیادی دارد، و احتمالاً هم این نكته را رعایت كرده اید، چون الان یك كار جدید دارید. اما آیا می دانستید در شروع كردن یك كار جدید هم اولین تاثیر اهمیت دارد؟ طی چند ساعت، روز یا حتی هفته اول كه كار جدیدی را شروع می كنید، رئیس جدید شما و همكارانتان تفكر خود را نسبت به شما شكل می دهند و همین مسئله مابقی زمانی را كه با این كارفرما میگذرانید را تعیین میكند. مثلاً اگر از همان ابتدا بعنوان فردی كه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می كند شناخته شوید، خیلی سخت می توانید آن برچسبی كه بهتان چسبیده است را بكنید و جایگاهتان را تغییر دهید، حتی اگر واقعاً لیاقتش را داشته باشید. برعكس این، اگر در چند هفته اول سخت كار كنید، بعدها رئیس و همكارانتان خیلی راحت تر از سر اشتباهاتتان می گذرند.


ادامه نوشته

شرکت های تضامنی

ماده 20 قانون تجارت شرکت های تجاری را به هفت نوع تقسیم نموده است:
1- شرکت سهامی
2- شرکت با مسولیت محدود
3- شرکت تضامنی
4- شرکت مختلط غیر سهامی
5- شرکت مختلط سهامی
6- شرکت نسبی
7- شرکت تعاونی تولید و مصرف
طبقه بندی شرکت های تجاری به شرح فوق از نقطه نظرهای زیر قابل تعمق است:
1- شرکت هایی که فقط سرمایه در آن ها دخالت دارند مانند شرکت سهامی و شرکت با مسولیت محدود.
2- شرکت هایی که شخصیت اعتباری و ضمانت شرکا در آن ها دخالت دارد مانند شرکت تضامنی و شرکت نسبی.
3- شرکت هایی که از امتزاج دو قسم فوق تشکیل می شوند مانند شرکت های مختلط.
4- شرکت هایی که تعداد شرکا در آن دخالت دارند مانند شرکت های تعاونی.
(( شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص، برای امور تجاری بین بین دو یا جند نفر با مسولیت تضامنی تشکیل می شود. اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد، هر یک از شرکاء مسول پرداخت تمام قروض است)).
چون در شرکت های تضامنی مسولیت شرکاء نامحدود است، لذا در ایجاد اینگونه شرکت ها، شرکاء سعی می کنند با افرادی که مورد اطمینان بوده و قدرت مالی و حسن شهرت آن ها می تواند برای شرکت کسب اعتبار نماید، مشارکت کنند.
فعالیت های تضامنی ممکن است در قالب شخصیت حقوقی و قانونی یعنی تحت نام یک شرکت تضامنی در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و در پناه قانون تداوم یابد. بسیاری از فعالیت های بازرگانی، تولیدی و خدماتی که در جامعه رسماً به صورت یکی از اشکال هفت گانه حقوقی قانون تجارت به ثبت نرسیده اند از نظر دادگاه ها و قوانین جاری مملکتی فعالیتی تضانی محسوب می گردد و مسولیت و ضمانت شرکاء آن در قبال اشخاص ثالث نامحدود است.
بنابراین با وجودی که تعداد شرکت های تضامنی نسبت به سایر اشکال حقوقی هفت گانه زیاد نمی باشد، اما به واسطه اینکه در جامعه تعداد بنگاه هایی که تحت یکی از این اشکال حقوقی به ثبت نرسیده بیشمار است، حسابداری فعالیت تضامنی در خور اهمیت بوده و در شرکت های تضامنی ثبت شده و فعالیت های تجاری به ثبت نرسیده که بین دو شریک یا بیشتر انجام می شود کاربرد دارد.
در شرکت نسبی بر اساس ماده 186 قانون تجارت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت دارا می باشند مسول قروض وتعهدات شرکت هستند. شرکت نسبی مانند شرکت تضامنی است با این تفاوت که اگر دارایی شرکت برای تأدیه قروض و تعهدات شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت دارند مسول تأدیه قروض شرکت می باشند.
در شرکت با مسولیت محدود سهم شرکاء از سرمایه شرکت مساوی نیست و بر اساس ماده 94 قانون تجارت فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسول قروض وتعهدات شرکت بوده و بدین ترتیب مسولیت آن ها محدود می باشد.

 

منبع سایت تخصصی حسابداران

آئین رفتار حرفه ای

ویژگیهای هرحرفه عبارت است از:

الف ـ پذیرش وظیفه خدمت به جامعه ،

ب ـ وجود حداقل شرایط ازپیش تعیین شده برای ورود به حرفه ،  ازجمله مهارتهای تخصصی لازم که از طریق آموزش و تجربه بدست می آید، 

پ ـ پایبندی اعضای حرفه به مجموعه ای از اصول ،  ضوابط   و ارزشهای مربوط در آن حرفه .

تعاریف

اصطلاحات بکار رفته در این مجموعه ،  دارای مفاهیم زیر است :

الف ـ تشکل حرفه ای عبارت از جامعه حسابداران رسمی و یا هر جامعه ،  انجمن و سازمان حرفه ای حسابداری و حسابرسی ثبت شده در ایران است

ب ـ حسابدار حرفه ای شخص حقیقی یا مؤسسه ای است که عضو یک تشکل حرفه ای باشد.

پ ـ حسابدار حرفه ای مستقل حسابدار حرفه ای است که خدمات حرفه ای خود را مستقلاً به عموم ارائه می کند.  این عنوان درباره حسابداران حرفه ای شاغل در مؤسسات حرفه ای نیز بکار می رود.

ت ـ حسابدارحرفه ای تحت استخدام حسابدار حرفه ای است که برای ارائه خدمات حرفه ای خود،  به عنوان یک شخص حقیقی در استخدام یک کارفرما (به استثنای مؤسسات حرفه ای )  است

ث ـ گزارشگری حرفه ای کاری است که مستلزم اظهارنظر حرفه ای نسبت به اطلاعات مالی به وسیله حسابدار حرفه ای مستقل می باشد.

ادامه نوشته

بودجه دولتی: تعاریف - تاریخچه - اصول - مراحل

تعريف بودجه

چون مفهوم بودجه از آغاز پيدايشش تاكنون تغيير و تحول بسيار يافته است از اين رو تعريف جامعي كه در برگيرنده تمام مفاهيم آن در دوره هاي گذشته و زمان حال باشد، كار دشواري است. ديدگاهها، نظريه ها و تعاريف زمانمند و مكانمنداند و به همين خاطر در زمان ها و مكان هاي متفاوت تعاريف متفاوتي ارائه شده است. تعريف هاي زيادي براي بودجه شده است كه به چند نمونه از آن به شرح زير اشاره مي شود:

·        بودجه دخل و خرج دولت است.

·        بودجه يک سند مالي است مربوط به درامدها و هزينه هاي دولت.

·   اولين تعريف قانوني كه از بودجه در نظام حقوقي مالي ايران به عمل آمده است در ماده يك قانون محاسبات عمومي مصوب سال 1289 شمسي است كه بودجه را چنين تعريف كرده است: «بودجه دولت سندي است كه معاملات دخل و خرج مملكتي براي مدت معيني در آن پيش بيني و تصويب  مي گردد. مدت مزبور را سنه مالي مي گويند كه عبارت از يك سال شمسي است».

·   دومين تعريف قانوني مربوط به قانون محاسبات عمومي مصوب 16 اسفند 1312 شمسي مربوط مي شود كه چنين آمده است: بودجه لايحه پيش بيني كليه عوايد و مخارج مملكتي است براي مدت يكسال شمسي كه به تصويب مجلس شوراي ملي رسيده باشد.

ادامه نوشته

برای اینکه بچه‌هایتان را مدیر مالی بار بیاورید ، این چهار ترفند مالی را امتحان کنید

این طرفند هایی است که من در یک مجله خوانده ام که برای استفاده شما دوستان گرامی در این پست قرار دادم امیدوارم خوشتان بیاید
برای اینکه بچه‌هایتان را مدیر مالی بار بیاورید ، این چهار ترفند مالی را امتحان کنید
کافی‌است چند دلار پول به همراه چند فهم عمومی مالی به آنها بدهید ، چهار آزمایش زیر را انجام بدهید، توصیه‌ می‌شود این شگردها را روی بچه‌های‌تان امتحان کنید، درباره درس‌هایی که باید آموخته بشوند با آنها صحبت کنید و بعد پنهانی کلاهتان را قاضی کنید که آیا خود شما اسیر این کلک‌های مالی شده‌اید؟
ادامه نوشته

حسابداری و روش های شناسایی موجودی اولیه و پایان دوره انبار در حسابداری

نکته ای که بایستی به آن توجه کرد این است که شرکتهایی که در طول سال نسبت به خرید و فروش کالا اقدام می کنند در پایان سال چه مبلغی را باید در صورتهای مالی خود بعنوان موجودی کالای پایان دوره نشان دهند.

در روش دائمی، قیمت تمام شده موجودی کالای پایان دوره همان مانده حساب موجودی کالاست ولی در روش ادواری قیمت تمام شده موجودی کالای پایان دوره از طریق انبارگردانی و تعیین تعداد موجودی کالای پایان دوره با روشهایی که توضیح خواهم داد بدست می آید البته شرکت ها بدون توجه به استفاده از سیستم ادواری و یا دائمی معمولاً در پایان سال برای اطمینان از صحت مانده های موجودی کالای خود اقدام به انبارگردانی مینمایند یعنی از طریق شمارش عینی موجودی های خود و مطابقت آنها با کارت های انبار هر کالا به صحت یا سقم آنها پی میبرند.

ادامه نوشته

حسابرسی مالی و مالیاتی در محیط تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به شکل امروزین آن ریشه در دو پدیده اینترنت (بزرگترین شبکه کامپیوتری دنیا) و مبادله الکترونیکی داده‌ها دارد و منشاء زمانی هر دو این پدیده‌ها به دهه 1960 باز می‌گردد.
 همچنین حسابرسی که یک فرآیند سیستماتیک و منظم دستیابی عینی و ارزیابی شواهد و مدارک مربوط به ادعاهای راجع به فعالیت‌ها و رویدادهای اقتصادی به منظور تعیین میزان ارتباط بین آنها و ارائه نتایج حاصل از آن به افراد علاقمند است،‌ با کمک ابزار و فنون کمکی حسابرسی، کامپیوتری شده است و به آن اطلاق‌های مختلفی از جمله حسابرسی فن‌آوری اطلاعات و حسابرسی کامپیوتری می‌شود. در آوریل سال 2001 هیات‌ رویه‌های حسابرسی حسابداران رسمی آمریکا، بیانیه تجارت الکترونیک را منتشر کرد که بیشتر ناظر به شناسایی مخاطرات احتمالی صورت‌های مالی بود و در اکتبر همان سال کمیته رویه‌های حسابرسی فدراسیون بین‌المللی حسابرسی (IFACT) پیش‌نویس پیشنهادی رویه‌های حسابرسی صورت‌های مالی تجارت الکترونیک مورد استفاده از اینترنت یا سایر شبکه‌های همگانی موثر درحسابرسی صورت‌های مالی را منتشر کرد تا ضمن فراهم ساختن راهکارهای اجرای استانداردهای حسابرسی برای واحدهای گزارشگری که از اینترنت (یا سایر شبکه‌های عمومی) برای تجارت الکترونیک استفاده می‌کنند، موجبات آگاهی حسابرسان از نتایج حسابرسی در این سطح را فراهم کند که مشتمل بر برنامه‌ریزی (SAS200/ ISA300) آگاهی و دانش تجاری(SAS2/0/ ISA310)  تعیین میزان مخاطرات احتمالی و کنترل‌های داخلی(SAS300/ ISA400) حسابرسی در محیط سیستم اطلاعات کامپیوتری (4012ISA )بود. از آنجا که اصطلاح الکترونیک امروزه با بسیاری از واژه‌ها از قبیل دولت الکترونیک، شهر الکترونیکی، پزشکی الکترونیکی، کشاورزی الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و... همراه است، حسابرسان نیازمند داشتن سطوح مختلفی از مهارت‌ها، دانش فن‌آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک هستند.هر چند که حرفه حسابرسی از چندین نوع تشکیل شده، اما همه آنها فرآیندهای اساسی، ضوابط و استانداردها را تعقیب می‌کنند. حسابرسان داخلی عمل ارزیابی مستقل در داخل یک سازمان را به منظور بررسی و ارزیابی فعالیت‌های خود انجام می‌دهند و محدوده وسیعی از فعالیت‌های سازمان مانند بررسی قراردادها، تطابق عملیات با سیاست‌های سازمان، تطابق عملیات سازمان با الزامات قانونی، ارزیابی اثر بخشی عملیات، شناسایی و ردیابی تقلب‌ها و انتقال آن به حسابرسان مستقل بر عهده آنها است.

ادامه نوشته