طرح تجارى
- اجزای طرح تجاری

- چشمانداز
- مأموریت
- اهداف
- استراتژى
- برنامه
چشم انداز سوال کلیدی: فعاليتتان را چطور تصوير مىكنيد؟
چشمانداز بايد مفصل، پر محتوا و آرمانى باشد؛ بايد ذهن را تحريك كند، خواننده را سر ذوق بياورد و در عين حال تصوير واضحى از كار ارایه بدهد.
سوالات تحریک کننده ذهن چی ؟چرا؟چگونه ؟کی ؟کجا ؟کی ؟
چی؟؟؟ در این قسمت ذهن بر روی ماهیت و چیستی کار متمرکز میشود. بهتر است با استفاده از تکنیک طوفان ذهنی فردی موضوع را در وسط صفحهای نوشته و هر آنچه به آن مرتبط میشود بر روی کاغذ نوشت. بعد هریک از موضوعات مرتبط را جداگانه در کاغذ دیگری نوشته و سعی کنید باز هم موضوعات مرتبط را پیدا کنید . تا ذهن شما ابعاد دیگری از کار را تداعی کند . آموزشی تولیدی و.... خدماتی تجاری علمی فرهنگی
- موضوع چه چیزی تولید کنم ؟
چرا این را تولید کنم مواد اولیه را از کجا تهیه کنم چه وقت و کجا تولید کنم از چه کسانی کمک بگیرم چگونه تولید کنم ؟ از چه طریقی تولید کنم ؟
- تولیدی چه خدمتی را می توانم ارائه دهم ؟ چگونه ارائه دهم چه وقت ارئه دهم به چه کسانی ارائه دهم کجا ارائه دهم ؟ و....
- خدماتی چگونه می توانم درآمد بدست آورم ؟ چه چیزی بفروشم ؟ چه چیزی را از کجا بخرم ؟ از چه محلی می توانم درآمد بدست آورم ؟ اقتصادی -
چرا؟
باید سعى نمود در اين قسمت از تكنيك «چرا» استفاده كرد.
گاهی آنقدر کار بدیهی به نظر می رسد که هرگز این سؤال پرسیده نمیشود، اما بیشتر مواقع، دانستن دقیق چرایی کار به چگونگی آن کمک شایان ذکری میکند.
- چرا اين فعاليت ايجاد مىشود؟
- مشتريان چرا از اين خدمات و محصولات استفاده مىكنند؟
- چرا بانك و سرمايهگذار و ديگر تأمينكنندگان منابع بايد هزينههاى اين كار را تأمين كنند؟
چرا می این کار را انجام می دهم ؟
چرا کالا و خدمات ؟
چرا سرمایه گذار به من پول می دهد ؟
چگونه؟ برای ذهنانگیزی بیشتر از تکنیک «چه میشود اگر» استفاده شود.
- چگونه منابع تخصیص داده میشود؟
- چگونه هزینهها تأمین میشود؟
- چه توانمندی در تیم کارآفرین وجود دارد؟
- قرار است سرمايه و هزينههاى اين فعاليت از كجا تأمين شود؟
کجا؟
سعی کنید به بعد مکان طرح خود فکر کنید.
شاید یادآوری بعد مکانی کار از لحاظ محلی، منطقهای، ملی و یا بینالمللی ایدهی جدیدی را در ذهن شما بوجود آورد.
شركت شما محلى، منطقهاى، ملى يا بينالمللى است؟
کجا ؟؟؟ سعی کنید به بعد مکان طرح خود فکر کنید
شاید یادآوری بعد مکانی کار از لحاظ محلی، منطقهای، ملی و یا بینالمللی ایدهی جدیدی را در ذهن شما بوجود آورد. شركت شما محلى، منطقهاى، ملى يا بينالمللى است؟
كى؟ در اینجا کیستی طرح شما مشخص می شود .
باید تمام ذینفعان طرح را در ذهن خود مرور کرد تا بتوان منافع همه را در طرح لحاظ نمود و بین این منافع تعادل برقرار کرد. مشترىها چه كسانى هستند؟ همکاران استراتژيك شما چه کسانی هستند؟ چه كسانى مىتوانند نظرات تخصصى و استراتژيك بدهند و در رشد صحيح اين فعاليت كمك كنند؟
آیا نمی توان افراد یا سازمانهای دیگری را در طرح ذینفع قرار داد ؟
كِى؟ آیا بعد زمان، ایدهی جدید و یا فرصتی را در اختیار قرار نمیدهد؟ چه موقع قرار است اين فعاليت اقتصادى راه بيفتد؟ چه موقع به فضاى ادارى، توليد، توزيع نياز خواهد بود؟ چه موقع بايد انتخاب، آزمايش و قابل استفاده شوند؟ چه زمان فرصت مناسبی برای این کار است ؟ سعی کنید نکات مثبت و منفی و جالب طرح خود بیان نمائید. PMI رابا بهره گیری از تکنیک
- باید سه ويژگى مثبت كالا يا خدمات را نوشت.
- سه كار بگوييد كه اين كالا يا خدمات قرار نيست انجام بدهد؟
- سه نکته جالب طرح خود را ذکر کنید.
- سه ويژگى يك شركت موفق را بنويسيد كه آن را تأييد مىكنيد و دوست داريد از آن الگو بگيريد؟
- سه ويژگى شركتى را بگویيد كه نمىخواهيد مثل آن باشيد.
- سه نکته جالب رقیبان خود را بیان کنید .
Substitute
Combine
Adapt(adopt)
Modify(magnify)
Put to other uses
Eliminate
Rearrangement
2-تکنیک اسکمپر SCAMPER می توانید از تکنیک اسکمپر SCAMPER استفاده کنید. S نماينده واژه Substitution به معنى جانشين سازى است. يعنى اينكه «چه چيزى را مىتوان جانشين X نمود؟»
- چه مکانی را ميتوانيم بهجاي مکان فعلي به كار بريم؟
C نماينده واژه Combine به معنى تركيب كردن است. يعنى اينكه «X را با چه چيزى مىتوان تركيب كرد؟»
- آیا مکان فعلی را نمی توان با مکان دیگری ترکیب کرد ؟
A نماينده واژه Adapt به معنى رفاه، سازگارى و تعديل كردن است. تعديل به معنى كمى تغيير در جهت راحتى يا زيبايى بيشتر است.
- مکان فعلی می توان شبيه چه چيزي ميتوانيم بسازيم؟
- آيا چيز مشابهي وجود دارد كه بتوان از آن اقتباس كرد؟
- چه ايدههاي ديگري پيشنهاد ميكنيد؟
- آیا نمی توان مکان را شبیه L بسازیم اگر کمی خمیده کنیم چطور؟
M نماينده واژه Maginfy به معنى بزرگ سازى است.
- چه تغييري ميتوانيم در اين مکان بدهيم؟
- چطور است شكل، رنگش، اندازه اش و. .. را تغيير دهيم؟
- آيا بايد بزرگتر گردد؟
- چرا آن را چند برابر نكنيم؟
P نماينده واژه Put to other uses به معنى استفاده در ساير موارد است. يعنى اينكه: «چه استفاده ديگرى مىتوانيم از X بكنيم؟»
- چه استفادههايي دیگری می توان از مکان موجود نمود ؟
- چگونه ميتوان اين مکان را تغيير داد تا براي كاربرد جديد مناسب گردد؟
E حرف ابتداى واژه Ellimination است و معنى حذف كردن را دارد. سؤال چه چيزى مىتوان از X حذف كرد؟ سؤال مؤثر ديگرى در بروز خلاقيت است؛
- چگونه ميتوان مکان را متراكمتر، فشردهتر و جمع و جورتر كنيم؟
- چه ميشود اگر كوچكتر شود؟
- چطور است اين را از آن مجزا كنيم؟
R نماينده واژه Reverse است و معنى آن معكوس سازى است.
- اگر X را برعكس كنيم چه مىشود؟
رنگ ، حجم ، بو ، زمان ، مبلغ و پیوستگی جایگزینی ترکیب اقتباس بزرگ کردن کوچک کردن حذف کردن کاربردی دیگر چی چرا چگونه کی کجا کی مأموریت
سوال کلیدی: چرا یک فعالیت اقتصادى شكل مىگيرد؟
- شرح مأموریتهاى مؤثر، كوتاه هستند و جلب توجه مىكنند.
- شرح مأموریت، تعهد و وفادارى به كار را نشان مىدهد. باید از خود پرسيد شركت متعهد شده چه چيزى براى مشتريان و طرفدارانش توليد كند؟ تحت چه شرايطى از مشتريان خود عذرخواهى مىكند؟ و براى جلب رضايت آنها چه مىكند؟
- شرح ماموریت چرایی کار را برای ذینفعان آن مشخص می کند .
- مهمترین و مشکلترین موضوع در شرح ماموریت برقراری تعادل بین منافع ذینفعان است
- حد و مرز کار را مشخص کنید.
- سه ويژگى بهترين مشتريان فعلى يا احتمالى را بنويسيد؟
حال تصور کنید اگر همه مشتریان شما اینگونه بودند چه می شد؟
- سه ويژگى كسانى را بگویيد كه ترجيح مىدهيد مشترى شما نباشند؟
حال تصور کنید اگر همه مشتریان شما اینگونه بودند چه می شد؟
اهداف سوال کلیدی: موفقيت در اين كار چگونه تعريف میشود؟
اشخاص هدفمند كسانى هستند كه در شرايط خاص مىدانند چه مىخواهند و براى رسيدن به مقاصد خود از اهداف و برنامههاى از پيش تعيين شده كمك مىگيرند. اهداف را به شكل مقاصد ويژه و قابل اندازهگيرى مىنويسيم.
موفقيت در چیست؟
موفقيت از كجا ناشى مىشود؟
کارآفرینان میتوانند با ذهن انگيزى سه مورد از موفقيتهايى را كه دوست دارند در پايان امسال و سال بعد جشن بگيرند، بنويسند.
باید به تجربههاى قبلى فكر كرد و دید که از آنها چه ياد گرفتهمیشود.
موفقيتهاى پیشین چه بودهاند؟ باید جزئيات آنها را شرح داد.
اشتباههاى گذشته چه بودهاند؟ از اين اشتباهها چه چيزهايى میتوان ياد گرفت؟
امور مالى: فروش، سود، سود ناخالص، نقدينگى، بدهى
بازاريابى: تبليغات، سهم بازار، وجههى عمومى، تعداد مشترىها و خدمات به مشترى
منابع انسانى: روحيه، حقوق و مزايا، محيط كار، كارآيى نيروى كار
تحقيق وتوسعه: كاركرد محصولات جديد، تاريخ عرضه فرصتهاى بازار و دانش فنى
توليد: فرآيند ظرفيت، كيفيت، موجودى كالا و مواد اوليه
اهداف: شخصى، يادگيرى، نياز به خلاقيت، رشد شخصى و وجههى اجتماعى خودشكوفايى
ساير موارد: بانك، عرضه كنندهی سرمايه، اجتماع، تجهيزات . . .
- استراتژىها
سوال کلیدی: چگونه اين فعاليت رشد یافته و اداره میشود؟
استراتژیها عوامل رشد دهنده و کندکننده کار را شخص میکنداستراتژىها جهت، معيار و روشهاى ايجاد و ادارهى فعاليت کارآفرینان را تنظيم مىكنند. مرزها و مسيرهايى كه استراتژىها مشخص مىكنند، كمك مىنمايد تا تصميمات به خوبی ارزشيابى شوند. در این قسمت باید فرصتها و تهدیدها مشخص شود .
- عوامل مهم در ايجاد فعاليت
- عواملى را كه در رشد و عملكرد کار تأثير جدى دارند، علامت بزنيد. براى اين كار از هدف استفاده كنيد. در صورت لزوم مىتوان عوامل ديگرى را هم به فهرست اضافه كرد.
- داشتن بازار، كارمندها، مراجع، خدمات پس از فروش و ....
- قيمت كالا، مديريت زمان، حسن شهرت، جريان نقدينگى و ....
- كيفيت، توانايىهاى ديگران، سرمايه موفقيت مكانى و ....
- تكنولوژى، همكارىهاىاستراتژيك، تك بودن كالا، دانش فنى و ....
- برنامهها سوال کلیدی: براى رسيدن به مقاصدتان دقيقاً چه كار مىكنيد؟
- به وسيلهی برنامهها مىتوان به اهداف خود دست یافت.
- برنامهها يا دستورالعملها بايد معنىدار باشند و اهميت و ميزان رشد فعاليت را نشان دهند.
- هر يك از برنامهها يك پروژه هستند.
- ايدهآل اين است كه برنامهها به هدف و استراتژى نيز مربوط باشند.
- برنامهها جهتگيرى كار را نشان مىدهند
- هريك از فعاليتها را توضيح مىدهند. سررسيد هر فعاليت نيز در برنامهها مشخص مىشود.
- برنامه بازاریابی
- محصول
- قیمت
- تبلیغ
- توزیع
- هزینه - برنامه خدمات
- تجهیزات
- فضای مورد نیاز
- لوازم اداری
- تاسیسات
- برنامه سازماندهی
- نیروی انسانی
- چارت سازمانی
- برنامه مالی
- هزینه ها
هزینه بازاریابی +هزینه خدمات و یا تولیدات + هزینه سازمان دهی
- درآمدها
تعداد مشتری * قیمت هر واحد خدمات و تولیدات سود = هزینه ها – درآمدها - برنامه زمانبندی فاز سوم فاز دوم فاز اول
برنامه ها اهداف / راهبرد زمان منابع درآمد
باسلام به خدمت همه بازدید کنندگان عزیز . امیدوارم از بازدید وبلاگ من راضی بوده ومثمر ثمر واقع گردد من تمام سعی و تلاش خودرا انجام می دهم که همه روزه مطالب و مقاله و تحقیق و آموزش رشته های متفاوت حسابداری را بروز نمایم و درخصوص مطالب یاد شده مطلب بگذارم و از همه شما دوستان عزیز نیز تقاضا دارم که در جهت هرچه پربارتر کردن آن مارا از نظرات سازنده خود بی بهره نگذارید . این وبلاگ دارای دوتا وبلاگ زیر مجموعه می باشد که یکی از آنها دررابطه با کامپیوتر می باشد که آدرس آن درزیر آمده است