نحوه درخواست: 
درخواست طبق فرم مخصوصی که ازطرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور چاپ می شود ودر اختیار ادارات ثبت اسناد قرار میگیرد و جزو اوراق بهاءدار است بعمل می آیدو باید شامل نکات زیر باشد.
1- نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و محل صدور آن،نام پدر،تاریخ تولد،کد ملی، محل اقامت درخواست کننده اجرائیه یا نماینده قانونی او و شماره دفترخانه ای که سند درآن ثبت شده است.
2- نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و محل صدور، نام پدر، تاریخ تولد،کد ملی، محل اقامت متعهد و در صورت فوت متعهد، نام و مشخصات ورثه او هرگاه بین ورثه محجور غایب وجود داشته باشد باید نام ومشخصات نماینده قانونی محجور یا غایب معین گردد. و متعهدله یا نماینده قانونی او موظف است ورثه متعهد را معرفی و دراین مورد احتیاجی به تسلیم گواهی حصر وراثت نیست .درصورت عجز متعهدله از معرفی ورثه ،دفترخانه و اجرای ثبت تکلیفی نخواهد داشت.
3- موضوعی که اجراءتقاضا شده است،اگر راجع به چگونگی اجراءمورد درخواست توضیحی دارد باید قید کند.
4- تصریح به مطالبه خسارت تاخیر تادیه در مورد بانکها و مراجعی که قانون حق دریافت آن رادارند.
5- شماره و تاریخ مستند درخواست صدور اجرائیه.
تبصره1: هرگاه درخواست اجراء از طرف وکیل یا مدیر شرکت یا ولی یا قیم یا سایر نمایندگان قانونی متعهدله به عمل آمده باشد باید مدارکی که سمت متقاضی را محرز بدارد پیوست شود.   
تبصره 2: سردفتر پس از احراز هویت درخواست کننده و اینکه صلاحیت برای                                                                             درخواست صدور اجرائیه دارد رونوشت سند را در برگهای ویژه ظرف 24 ساعت با خط خوانا در سه نسخه (اگر متعهد یک باشد و اگر متعدد باشد یا وثیقه متعلق به متعهد نباشد برای هر یک از متعهدین و صاحب وثیقه دونسخه اضافه می شود.) تهیه کرده و موضوعی را که بایداجراءشود در محل مخصوص آن نوشته (در صورتیکه در صدور آن اشکالی نباشد) ظرف 48 ساعت از تاریخ وصول تقاضا برگهای اجرائیه را امضاءکرده و به مهر ویژه  (اجراء شود)رسانیده و برای اجراء نزد مسئول اجراء می فرستد و رسید دریافت می کند،عملیات اجرائی بلافاصله آغازمی شود.
(سردفتر می تواند در برگهای اجرائیه مفاد سند را بطور کامل تایپ کامپیوتری نماید)
تبصره 3: آغاز عملیات اجرائی با ابلاغ اجرائیه خواهد بود.
فصل سوم- ابلاغ
اجراء ثبت پس از وصول اجرائیه صادره، بایدبرای آن پرونده تنظیم نماید و در صورتیکه متعهد مقیم محل حوزه ثبتی مرجع صدور اجرائیه باشد(نشانی قانونی متعهد در حوزه ثبتی مرجع صدور اجرائیه باشد(نشانی قانونی متعهد در حوزه ثبتی مرجع صدور اجرائیه واقع باشد)نام مامور ابلاغ را در آن نوشته و جهت ابلاغ به مامور تسلیم کند.
اگر متعهد مقیم حوزه ثبتی دیگر باشد برگهای اجرائی در ظرف 24 ساعت به ثبت محلی که متعهد مقیم آنجا است ارسال می شود در صورت نبودن مامور ابلاغ از اداره ثبت به( نیروی انتظامی)محل جهت ابلاغ ارسال میگرددو در مورد مقیمین در کشورهای بیگانه به وسیله دفتر نظارت و هماهنگی اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت به وزرات امور خارجه ارسال می شود که طبق مقررات ابلاغ نمایند.
نحوه ابلاغ و انواع آن:
- مامور اجراء مکلف است ظرف 48 ساعت از زمان دریافت اوراق اجرائیه یک نسخه از آن را به شخص متعهد تسلیم و در نسخه دیگر با ذکر تاریخ  با تمام حروف رسید بگیرد (ابلاغ واقعی).
- اگر متعهد از رویت یا امضاءاجرائیه امتناع کند مامور مراتب را شخصاً و کتباً گواهی خواهد کرد (گواهی در دونسخه اجرائیه می شود و نوع ابلاغ استنکاف است).
- اگر متعهد در اقامتگاه حضور نداشته باشد به یکی از بستگان یا خادمان او که در آن محل ساکن و سن ظاهری او برای اهمیت برگ اجرائیه کافی باشد. ابلاغ می کند مشروط بر اینکه بین متعهد و شخصی که برگ اجرائیه را دریافت میدارد تعارض منفعت نباشد و اگر اشخاص نامبرده بی سواد باشند اثر انگشت آنها باید در ذیل برگ اجرائی منعکس میشود. و هرگاه به جهتی از جهات نتواند رسید بدهند ،مامور این نکته را با مسئولیت خود قید خواهد نمود. ( ابلاغ بصورت تعهد).
- هرگاه این اشخاص در محل نباشند یا رسید ندهند،مامور باید اجرائیه را به اقامتگاه متعهد الصاق کند و مراتب را در نسخه دیگربنوسید. ( ابلاغ قانونی).
- اگر محل اقامت متعهد سند فلداره دولتی یا سازمانهای وابسته به آن و یا شهرداری معین شده باشد،اجرائیه در همان محل وفق مقررات ابلاغ می شود.
- در صورتیکه نشانی متعهد صندوق پستی باشد یک برگ اجرائیه وسیله پست سفارشی به صندوق پستی ارسال میشود و ازتاریخ تسلیم به پست پس از گذشت ده روز اجرائیه ابلاغ شده محسوب می شود.
- هرگاه متعهد قبل از صدور اجرائیه فوت شود و درخواست صدور اجرائیه علیه ورثه به عمل آمد،اجرائیه در اقامتگاه مورث به آنان ابلاغ واقعی می گردد.درصورتی که ابلاغ واقعی در محل مزبور به هریک از آنان میسر نگردد یا کسی که به نحو مزبور ابلاغ واقعی به او ممکن نگردید،اقامتگاه خود را اعلام ندارد و متعهدله نیز نتواند اقامتگاه اورا به ترتیبی که ابلاغ واقعی میسر گردد تعیین نماید. ابلاغ اجرائیه به وسیله درج در جراید به عمل می آید.
تبصره:در صورتیکه متعهد پس از صدور اجرائیه و قبل از ابلاغ فوت کند، طرز ابلاغ اجرائیه به ورثه به ترتب فوق خواهد بود.
- چنانچه متعهد صغیر یا محجور باشد،اجرائیه و سایر عملیات اجرائی حسب مورد به ولی یا قیم او ابلاغ       می شود.
ابلاغ اجرائیه به اشخاص حقوقی:
الف- در مورد شرکتها اوراق اجرائی به مدیر شرکت یا دارنده حق امضاءودر صورت انحلال شرکت،به مدیر یا مدیران تصفیه ابلاغ می شود،چنانچه اشخاص مزبور ازرویت یا امضاءاجرائیه امنتناع نمایند،مامومراتب را شخصاً و کتباً گواهی می کند، اگر اشخاص فوق در محل حضور نداشته باشند. اوراق اجرائی حسب مورد به اقامتگاه شرکت یا نشانی مدیر و یا مدیران تصفیه طبق آگهی انحلال شرکت الصاق خواهد شد.
ب- در مورد وزارتخانه ها و ادارات دولتی و سازمانها وابسته به دولت و موسسات عمومی و شهرداری ها و بنیاد و نهادها،اوراق اجرائی مستقیماً به وسیله پست سفارشی برای مسئول وزارتخانه یا اداره یا سازمان یا موسسه یا شهرداری فرستاده می شود. در این صورت پس از گذشت ده روز از تاریخ تسلیم اوراق اجرائی به پست با رعایت مواد مقرردر آئین دادرسی مدنی، اجرائیه ابلاغ شده محسوب است.
تبصره:هرگاه محل اقامت متعهد (اعم از حقیقی و حقوقی) در سند تعیین نشده یا محلی که تعیین گردیده موافق با واقع نباشد. و یا به جهاتی محل مزبور از بین رفته و اساساً شناخته نشود اجرائیه یا اخطاریه ظرف 24 ساعت در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار محل و اگر در محل روزنامه نباشد، در روزنامه کثیر الانتشار نزدیکترین محل فقط یک مرتبه آگهی خواهد شد ودر آگهی مزبور باید تصریح شود که ظرف ده روز پس از انتشار آگهی، عملیات اجرائی جریان خواهد یافت و در صورتیکه متعهدله، متعهد را معرفی نماید اجرائیه طبق مقررات ابلاغ واقعی خواهد شد.

فصل چهارم- ترتیب اجراء مفاد اجرائیه
مفاد اجرائیه های صادره به دودسته تقسیم میشوند:
الف- اجرائیه های صادره نسبت به (اسناد رسمی راجع به دیون) و یا اسنادی که (درحکم اسناد رسمی)و یا (در حکم اسناد لازم الاجراء) هستند که به این دسته از اسناد، اسناد ذمه ای گفته میشود.
ب- اجرائیه های صادره نسبت به اسناد معاملات با حق استرداد یا وثیقه.
ترتیب اجراء اسناد ذمه                                                                                       
از تاریخ ابلاغ اجرائیه، متعهد باید ظرف ده روز مفاد آن را به موقع اجرا بگذارد یا ترتیبی برای پرداخت دین خود بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای سند را میسر گرداند.                                                    
تبصره:مقررات فوق مانع نمی شود که بستانکار هر وقت مالی از مدیون به دست آید به تعقیب اجرائیه و استیفای طلب خود اقدام کند.                                                                              
قیمت مالی که برای بازداشت معرفی می شود باید متناسب با دین بوده و نیز بلامانع بودن آن جهت استیفای موضوع لازم الاجراء ، از هر جهت محرز باشد.                                                                       
ثالث می تواند مال خود را برای اجراء اجرائیه معرفی کند، در این صورت پس از بازداشت از طرف اجراء معرفی کننده حق انصراف ندارد.
معرفی مال ثالث به توسط مدیون سند، وکالتاً از جانب مالک در صورت دلالت صریح وکالتنامه رسمی بر این امر منعی ندارد، در این صورت پس از بازداشت مال، موکل حق ندارد تقاضای استرداد مال مورد بازداشت را بنماید.                                                              
معرفی مال از طرف بدهکار یا ثالث مانع از تقاضای بازداشت اموال دیگرمدیون از طرف متعهدله نخواهد بود مشروط به اینکه فروش آن آسان تر باشد، در این صورت پس از بازداشت، معادل آن از اموالی که قبلاً بازداشت شده است رفع بازداشت می شود، این تقاضا از طرف متعهدله فقط برای یک مرتبه تا قبل از انتشار آگهی مزایده پذیرفته خواهد شد.                                                                    
طرق مختلف وصول طلب از محل بازداشت اموال متعهد              
1- بازداشت اموال منقول بدهکار با رعایت ماده 61 آئین نامه اجراء (مستثنیات دین).                                                           
2- بازداشت یک سوم یا یک چهارم حقوق و مزایای کارکنان ادارات، سازمان ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت.                     
3- بازداشت اموال متعهد (اعم از وجه نقد یا منقول) نزد شخص ثالث (نظیر حساب بانکی بدهکار یا ودیعه نزد موجر).                           
4-   ممنوع الخروج نمودن متعهد.                                            
5- بازداشت اموال غیر منقول (با رعایت ماده 61 آئین نامه اجراء).         

فصل پنجم – ارزیابی                                                     
در موردی که اموال منقول متعهد بمنظور وصول طلب، به اجرای ثبت معرفی می شود، ضروریست از جهت رعایت تناسب دین با مال بازداشتی و نیز نوع و مشخصات (توصیف اجمالی) مال معرفی شده از کارشناس رسمی دادگستری یا خبره محلی استفاده شود، در این صورت هر گاه معرفی کننده مالی به مبلغ ارزیابی معترض باشد فقط می تواند ضمن امضاء صورتمجلس اعتراض خود را اظهار کند هرگاه طرف دیگر هم حاضر، به ارزیابی معترض باشد مکلف است به همین نحو عمل نماید.                                                                      
در صورت عدم حضور مراتب ارزیابی حداکثر ظرف سه روز از طرف اجرای ثبت به آنان که حاضر نبودند، ابلاغ می شود.               
هزینه ارزیابی به عهده معترض است و اگر هر دو (بدهکار و طلبکار) معترض باشند، نصف به عهده هر یک خواهد بود.           
معترض که ضمن امضاء صورت مجلس به ارزیابی اعتراض کرده باید حداکثر ظرف سه روز به اجراء مراجعه و با اطلاع از میزان دستمزد کارشناس مجدد، آن را ایداع و قبض مربوطه را تسلیم اجراء کرده و رسید اخذ کند، در موردی که طبق ماده 98 آئین نامه اجراء نتیجه ارزیابی ابلاغ می شود باید در آن میزان دستمزد کارشناس مجدد درج شود، هر گاه مخاطب به ارزیابی معترض باشد ظرف 5 روز از تاریخ ابلاغ باید اعتراض خود را با پیوست کردن قبض سپرده دستمزد کارشناس به اجراء تسلیم دارد، در صورتی که به ترتیب مقرر فوق اعتراض نرسید ارزیابی قطعی خواهد شد.                               
تبصره1 :در هر مورد که به نظر کارشناس نخستین اعتراض شود. رئیس ثبت محل به قید قرعه از بین سه نفر کارشناس رسمی دادگستری یک نفر را انتخاب و مراتب را به طرفین و کارشناس منتخب ابلاغ و با یقین مهلت مناسب به کارشناس اخطار می شود که اظهار نظر نمایند.    
تبصره 2 :دستمزد ارزیابی با در نظر گرفتن درجه علمی و تجربی کارشناس رسمی یا خبره محلی و محل ارزیابی و نوع مال ارزیابی شده و میزان کار توسط رئیس ثبت محل معین می شود.
ترتیب اجراء اسناد وثیقه:
مورد وثیقه ممکن است مال منقول یا غیر منقول یا توامان منقول و غیر منقول باشد.
هرگاه مورد وثیقه مال منقول باشد، بستانکار می تواند بلافاصله بعد از ابلاغ اجرائیه درخواست بازداشت آن را بکند.
در مورد اسناد وثیقه (رهنی و شرطی)، بدهکار از تاریخ ابلاغ اجرائیه ده روز مهلت دارد تا بدهی خود را پرداخت کند، در غیر این صورت  بنا به درخواست بستانکار تمامی مورد رهن ارزیابی و پس از قطعیت ارزیابی، مزایده آن انجام خواهد شد.
فصل ششم – مزایده
در اجرای اسناد ذمه ای یا وثیقه، پس از ارزیابی مال و قطعیت آن آگهی مزایده با رعایت نکات ذیل منتشر    می گردد:
الف – آگهی مزایده اموال غیر منقول
در اگهی مزایده اموال غیر منقول نکات زیر تصریح می شود:
1- نام و نام خانوادگی مالک.
2- محل (اعم از بخش ثبتی و نشانی جغرافیایی) و حدود اربعه و مقدار و توصیف اجمالی ملک.
3- هرگاه واگذاری منافع در اسناد وثیقه مستند به سند رسمی و در اسناد ذمه ای مستند به سند رسمی یا عادی باشد خواه مدت آن منقضی شده باشد. یا نشده باشد، مراتب با ذکر مال الاجاره و آخر مدت اجاره در آگهی مزایده منتشره در روزنامه و آگهی های الصاقی قید می گردد.
4- از تاریخ تنظیم صورتمجلس مزایده (در صورتیکه صحیحاً انجام شده باشد)، منافع متعلق به برنده مزایده است.
5- تعیین اینکه مورد مزایده مشاع است یا مفروز.
6- تعیین اینکه ملک ثبت شده است یا نه.
7- اشاره به اینکه پرداخت بدهی های مربوط به آب، برق، گاز، اعم از حق انشعاب و یا حق اشتراک و مصرف در صورتی که مورد مزایده دارای آنها باشد. و نیز بدهی مالیاتی و عوارض شهرداری و غیره تا تاریخ مزایده اعم از اینکه رقم قطعی آن معلوم شده  یا نشده باشد به عهده برنده مزایده است.
8- قیمتی که مزایده از آن شروع می شود.
9- روز و محل و ساعت شروع و ختم مزایده.
ب: آگهی مزایده اموال منقول
در اگهی مزایده اموال منقول نکات ذیل تصریح می شود:
1- نوع اموال مورد مزایده و توصیف اجمالی آن.
2- قیمتی که مزایده از آن شروع می شود.
3- روز و محل و ساعت شروع و ختم مزایده .
آگهی مزایده در یک نوبت در روز نامه کثیر الانتشار محل و اگر در محل نباشد در روزنامه کثیر الانتشار نزدیکترین به محل، منتشر و فاصله انتشار تا روز مزایده نباید از 15 روز کمتر باشد و علاوه بر این آگهی، آگهی الصاقی (دیواری) تهیه و به محل وقوع ملک، محل مزایده، ابنیه عمومی از قبیل شهرداری، بخشداری، فرمانداری ، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت و اسناد محل الصاق می شود.
در مورد اموالی که به کمتر از ده میلیون ریال به مزایده گذاشته می شود فقط آگهی الصاقی کافی است.
هرگاه مورد وثیقه چند ملک باشد که در نقاط مختلف کشور قرار دارند، آگهی مزایده در همه نقاط مذکور الصاق می شود و در آگهی تصریح می گردد که جلسه مزایده در اجرای ثبت محل تنظیم سند که شهر...است تشکیل خواهد شد.
هرگاه مال مورد مزایده بیمه باشد، باید در اگهی مزایده این نکته اعلام گردد. و در صورتی که مال مورد مزایده به دیگری واگذار می شود باید به بیمه گر اعلام گردد.
پس از مزایده در صورت وجود مازاد، برنده مزایده می تواند وجوه پرداختی موضوع فراز 7 (بند الف فصل ششم) را از محل مازاد مذکور مسترد نماید. در صورتی که مورد مزایده به بستانکار واگذار می شود. کلیه هزینه های مذکور از بستانکار دریافت و جزء مطالبات وی محسوب خواهد شد. و به موجب همان اجرائیه قابل وصول است.
تبصره:هرگاه مزایده بر خلاف فرازهای (بند الف و ب فصل ششم) باشد و یا موضوع بیمه درآگهی قید نشده باشد، قبل از تنظیم و امضای صورتمجلس مزایده به دستور رئیس ثبت آگهی تجدید می گردد.
نحوه و زمان برگزاري مزايده:
شركت در جلسه مزايده براي عموم آزاد است و جلسه مزايده با حضور رئيس اداره ثبت يا مسئول اجرا و متصدي مزايده و نماينده دادستان تشكيل خواهد شد. مزايده اموال بازداشتي (موضوع اسناد ذمه) و يا اموال مورد وثيقه حضوري است و در يك جلسه از ساعت 9 تا 12 برگزار مي شود. در صورتي كه مال بازداشتي يا مورد وثيقه در جلسه مزايده خريدار پيدا نكند، مال با دريافت حق الاجراء (نيمعشر) و حق مزايده به قيمتي كه مزايده از آن شروع مي شود به بستانكار واگذار مي شود و اگر مازاد بر طلب داشته باشد از بستانكار وصول مي گردد.
تبصره – در صورتي كه بستانكار (دارنده وثيقه) قادر به استرداد مازاد بر طلب خود نباشد، در صورت تقاضا به نسبت طلب، از مال مورد مزايده به وي واگذار مي شود. رئيس و كارمندان اداره ثبت محل و اجراء، مباشرين فروش و نماينده دادستان حق شركت در مزايده به عنوان مشتري به طور مستقيم يا غير مستقيم را نخواهند داشت.
تعدد رقبات مورد مزايده:
هرگاه مورد مزايده رقبات متعدد باشد، اگر براي هر يك از رقبات، خريدار جداگانه پيدا شود و جمع مبلغ خريد، بيشتر از طلب بستانكار باشد اقدام به فروش و تنظيم صورت مجلس خواهد شد و در صورتيكه حاصل فروش بعضي از رقبات كافي براي پرداخت بدهي گردد، از تنظيم صورتمجلس مزايده نسبت به بقيه خودداري مي شود. و دراين مورد بدهكار مي تواند براي فروش يك يا بعضي از رقبات، رعايت حق تقدم را تقاضا كند، خريد در اين قبيل موارد كلاً نقدي است و خريداران بايد وجه نقد تحويل، و يا بستانكار معادل طلب خود فروش نسيه را قبول كند كه در اين صورت شخصاً مسئول وصول طلب از خريدار خواهد بود.
تبصره – چنانچه مورد مزايده اموال منقول باشد، درخواست مديون براي تقدم و تأخر فروش پذيرفته        مي شود.

موارد توقف عمليات مزايده:
1-   وصول حكم يا دستور موقت يا قرارداد توقيف عمليات اجرائي.  
2-  اعتراض به نظريه رئيس ثبت تا صدور رأي هيئت نظارت.  
3-  رأي هيئت نظارت يا شوراي عالي ثبت بر ابطال عمليات اجرائي.
4-  پرداخت كليه مطالبات بستانكار و حقوق اجرائي.
شكايت از عمليات اجرائي و طرز رسيدگي به شكايات:
عمليات اجرائي بعد از صدور دستور اجراء (مهر اجرا شود) شروع و هر كس (اعم از متعهد سند و هر شخص ذينفع) كه از عمليات اجرائي شكايت داشته باشد. مي تواند شكايت خود را با ذكر دليلي و ارائه مدارك به رئيس ثبت محل تسليم كند و رئيس ثبت مكلف است فوراً رسيدگي نموده و با ذكر دليل رأي صادر كند.
نظر رئيس ثبت به هر حال برابر مقررات به اشخاص ذينفع ابلاغ مي شود و اشخاص ذينفع اگر شكايتي از تصميم رئيس ثبت داشته باشند. مي توانند ظرف ده روز از تاريخ ابلاغ، شكايت خود را به ثبت محل و يا هيئت نظارت صلاحيتدار تسليم نمايند تا قضيه برابر بند 8 ماده 25 اصلاحي قانون ثبت در هيئت نظارت طرح و رسيدگي شود.
الف – در مورد اعتراض به نظر رئيس ثبت بايستي رونوشت كامل يا فتوكپي مدارك ذيل به ضميمه گزارش جامع و صريح و مشروح ثبت محل از جريان پرونده و موضوع شكايت به نحوي كه محتاج به تكرار مكاتبه نباشد به هيئت نظارت فرستاده شود:
1- رونوشت كامل يا فتوكپي اعتراض نامه ذينفع و ضمائم آن به عمليات اجرائي.
2- رونوشت كامل يا فتوكپي گزارش رئيس يا مميز اجراء كه مستند نظر رئيس ثبت بوده است.
3- رونوشت كامل يا فتوكپي نظر رئيس ثبت.
4- رونوشت كامل يا فتوكپي شكايت نامه ذينفع و ضمائم آن از نظر رئيس ثبت.
5- رونوشت كامل يا فتوكپي برگ يا برگهايي از پرونده از اجرايي كه مربوط به موضوع شكايت است.
تبصره 1- هرگاه هيئت نظارت محتاج به توضيحاتي از اجراء يا طرفين قضيه باشد، مي تواند توضيحات لازم را بخواهد.
تبصره 2: پس از تنظیم و امضاء صورتجلس مزایده،شکایت از عمل اجراء از کسی مسموع نیست.
این امر مانع از آن نمی شود که هرگاه قبل از تنظیم و امضاء سند انتقال یا تحویل مال،رئیس ثبت محل عمل اجراء را مخالف تشخیص دهد،رای بر تجدید عمل اجرائی داده و رای صادره برابر ماده 169 آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی به اشخاص ذینفع ابلاغ و قابل شکایت و رسیدگی در هئیت نظارت است.
مواعد تعیین شده در آئین نامه اجراء:
در احتساب مواعد در کلیه فصول آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء مصوب یازدهم شهریور 1387 ،روز ابلاغ و روز اقدام محسوب نخواهد شد،و اگر آخرین روز مهلت اقدام تعطیل باشد ،تعطیل به حساب نمی آید و روز بعد از تعطیل،آخرین روز مهلت خواهد بود.
 هزینه های اجرائی:
در هر پرونده اجرائی برابر ماده 131 قانون ثبت و تبصره آن و سایر مقررات مربوطه (حسب مورد)پس از ابلاغ اجرائیه، حق الاجراءوصول می شود،مگر آنکه مرجعی که پرداخت حق الاجراءبه عهده اوست به موجب مقررات خاصی از پرداخت آن معاف شده باشد.
وصول حق الاجراء(نیم عشر)به همان طریقی که که برای وصول موضوع تعهد مقرر است. به عمل خواهد آمد و رئیس ثبت می تواند نظر به مبلغ حق الاجراء هر طریق دیگری را که برای وصول مناسب بداند اختیار کند.
تبصره1- جنانجه بدهکار از تاریخ ابلاغ اجرائیه ظرف مدت 10 روز مفاد آن را به موقع اجراء بگذارد، از پرداخت حق الاجراءمعاف خواهد بود.
تبصره 2- هرگاه بدهکار قبل ااز تنظیم و امضاءصورتمجلس مزایده نسبت به پرداخت تمام بدهی خود اقدام ،نصف حق الاجراء وصول می شود.
ختم عملیات اجرائی حسب مورد عبارتست از:
الف- وصول کلیه طلب بستانکار و حقوق دولتی و هزینه های قانونی.
ب-تحویل مال منقول به برنده مزایده.
ح- تنظیم و امضاء سند انتقال اجرائی اموال غیر منقول در دفاتر اسناد رسمی.
د- تحقق تخلیه یا تحویل در مولردی که اجرائیه برای تخلیه یا تحویل صادرشده باشد.
ه-اجرای تعهد متعهد.
تبصره –در صورتیکه مال از طریق مزایده به شخص ثالث فروخته شود ختم عملیات اجرائی تاریخ تنظیم صورت مجلس مزایده خواهد بود

منابع و مآخذ

  - آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء مصوب 11/6/1387 .

- قانون ثبت مصوب سال 1310 .

- قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب سال1362 .

- قانون صدور چک مصوب سال 1382

تهیه کننده : اداره حقوقی موسسه مالی و اعتباری قوامین
تدوین:آقای مهرداد مرادخانی